Nu viser Toyota så endnu en ny SUV i form af den rummelige Corolla Cross, der vil kunne fås med firehjulstræk og bliver den første bil i modelprogrammet med Toyotas helt nye, femte generation hybridteknologi.
Torsdag den 2. december 2021
Rummelighed, praktisk anvendelighed, et stærkt og robust design samt en helt ny og femte generation hybridteknologi. Det er nogle af hovedingredienserne ved Toyotas nyeste skud på SUV-stammen – den helt nye Corolla Cross.
I forvejen byder Corolla-navnet både på udgaver som hatchback, stationcar og sedan, hvor sidstnævnte dog ikke markedsføres i Danmark. Og nu kan Toyota så tilføje endnu en udgave i form af den ægte SUV, Corolla Cross.
Corolla Cross er trods navneslægtsskabet sin helt egen, selvstændige SUV-model og kommer enten med forhjulstræk eller et intelligent firehjulstræk, som man genkender fra den lidt større Toyota RAV4.
Størrelsesmæssigt placerer Corolla Cross sig mellem netop RAV4 og crossoveren Toyota C-HR og er syv centimenter længere, seks centimeter højere og tre centimeter bredere end Toyota C-HR. Dermed udmærker Corolla Cross sig altså ved at være en komfortabel, praktisk og alsidig SUV, der passer perfekt til den aktive familie og til de, der ikke vil gå på kompromis.
Helt ny, femte generation hybridteknologi
Som den første bilmodel i verden bliver Corolla Cross udstyret med Toyotas helt nye, femte generation hybridteknologi, og her kommer Toyotas næsten 25 års praktiske erfaring med hybridteknologi virkelig til sin ret. Femte generation af Toyotas selvopladende hybridsystem er nemlig blevet en del kraftigere med større moment og flere elektriske hestekræfter, ligesom hybridteknologien kan bryste sig af øget effektivitet og større køreglæde.
Hybridbatteriet er et litium-ion batteri, der trods en højere kapacitet i forhold til fjerde generation hybrid nu vejer hele 40 procent mindre. Hybridsystemet i den forhjulstrukne Corolla Cross består af en 2.0-liters benzinmotor og en elmotor som samlet yder 197 hestekræfter, hvilket er 13 hestekræfter mere end i den hidtidige 2.0-liters fjerde generation hybridmotor.
Den firehjulstrukne udgave af Corolla Cross leverer også samlet 197 hestekræfter, men her sidder en ekstra elmotor på bagakslen og sørger for at drive baghjulene efter behov som en ægte firehjulstrækker uafhængigt af benzinmotor og elmotor ved forakslen. Det er med til at sikre et bedre vejgreb og dermed også øge sikkerheden, når overfladen er glat eller ujævn.
Med introduktionen af femte generation hybridteknologi forbedrer Toyota også køreoplevelsen. Accellerationen er nu gjort endnu mere linær og forudsigelig, så bilens hastighed i højere grad matcher motorens omdrejningstal. Det er sket ved at justere forholdet mellem, hvor meget føreren træder på speederpedalen og hybridsystemets reaktion.
Digitalt cockpit
Corolla Cross får digitalt cockpit, hvilket bl.a. indebærer en 12,3 tommer stor skærm i instrumentpanelet direkte foran føreren, hvor det er muligt at tilpasse præcis hvilke køreinformationer, der bliver vist.
Toyotas nyeste multimediesystem finder også vej til Corolla Cross og byder på Toyota Smart Connect med en 10,5 tommer touch skærm med integreret navigation med live opdatering af trafikken, trådløs Apple CarPlay og Android Auto samt over-the-air update, så man automatisk kan få opdateret softwaren trådløst uden at skulle forbi en Toyota-forhandler.
Derdover vil man kunne fjernstyre klimaanlægget og låse eller oplåse dørene via Toyotas gratis MyT app samt se hvor bilen holder parkeret blot for at nævne nogle af funktionerne.
Sikkerheden er naturligvis også helt i top i den helt nye Corolla Cross. Bilen kan fås med T-Mate, der kombinerer den seneste generation af Toyotas sikkerhedspakke, Toyota Safety Sense, med andre aktive køre- og parkeringsassistent-systemer. Det er ikke bare med til at gøre kørslen lettere, men beskytter også både passagerer og andre på vejene i forskellige situationer.
Nye features i avanceret sikkerhedspakke
Automatisk nødbremse er som vanligt en del af Toyota Safety Sense sikkerhedspakken. Og i Corolla Cross er systemet udvidet til også at indeholde en accelerationsbegrænser ved lave hastigheder og en vejkrydsassistent, der nødbremser, hvis man i et vejkryds overser biler, der kommer fra siden. Automatisk nødstop, hvis bilen registrerer, at føreren ikke er ved bevidsthed, er en anden helt ny funktion i den omfattende pakke med avancerede sikkerhedssystemer.
T-Mate består ud over Toyota Safety Sense også af et hav af køreassistentsystemer som fx Blind Spot Monitor med Safety Exit Assist, der overvåger den blinde vinkel og sikrer, at man ikke åbner døren og stiger ud, hvis der kommer cykler eller biler bagfra. Et andet køreassistentsystem er Toyota Teammate Advanced Park, som automatisk kan både parkere bilen eller køre bilen frem fra parkeringspladsen, uden at man selv sidder i bilen.
En ekstra airbag har fundet vej til kabinen, hvor dens placering mellem forsæderne sikrer, at fører og passager beskyttes mod at ramme og gøre skade på hinanden i tilfælde af en sidekollission.
Toyota introducerer den helt nye Corolla Cross i Danmark i sidste halvdel af 2022, hvor priserne også senest vil være klar.