Ny Toyota C-HR i finalen til Årets Bil i Europa
27 November 2023
Med et skarpt design, lækre materialer i kabinen lavet af bl.a. genbrugsplast, den nyeste hybridteknologi samt køreegenskaber, der får smilet frem hos de fleste, har den helt nye generation af Toyota C-HR taget de europæiske motorjournalister med storm og er stemt direkte i finalen i kampen om at blive Årets Bil i Europa 2024.
Allerede inden den officielle introduktion har den nyeste generation af Toyotas designperle, Toyota C-HR, begejstret motorjournalister over hele Europa. Begejstringen har nu udmøntet sig i, at Toyota C-HR er stemt direkte i finalen i kampen om Car of the Year 2024 også kendt som Årets Bil i Europa 2024.
I alt 59 motorjournalister fra 22 lande i Europa - heriblandt FDM Motors biltekniske redaktør Søren W. Rasmussen - har skullet udvælge syv blandt 28 helt nye kandidater til den store finale. Og et af valgene faldt altså på Toyotas seneste skud på bilstammen.
Nogle af de styrker, der bliver fremhævet ved den nye generation af Toyota C-HR, er bl.a. bilens gode køreegenskaber udtrykt gennem et lavt tyngdepunkt, en adaptiv affjedring, der automatisk justerer hårdheden efter underlaget, samt en meget præcis styring.
Derudover fremhæver flere også den nyeste og femte generation hybrid- og plug-in hybrid-teknologi. I Danmark introduceres den nye Toyota C-HR i to forskellige hybridudgaver, 1.8-liters hybrid med 140 hk og 2.0-liters hybrid med 197 hk og firehjulstræk, i starten af det nye år, mens plug-in hybridudgaven med 223 hk og en gennemsnitlig rækkevidde på ren el på op til 66 km kommer nogle måneder senere.
Design fremhævet som styrke
Designet på den nye C-HR bliver også fremhævet som en af bilens styrker. Den danske bildesigner, Stephan Rasmussen, havde en finger med i spillet, da Toyota introducerede første generation af crossoveren Toyota C-HR i 2017, og bilen blev fra starten anerkendt for sit banebrydende, skarpe design og som en bil, der ikke er bange for at skille sig ud.
Der er fortsat en del design-DNA fra første generation i den nye anden generation, som af flere motorjournalister stadig beskrives som et flot design, der nu er blevet endnu mere modent.
Det er ikke første gang, at Toyota C-HR kvalificerer sig til finalen i kåringen af Årets Bil i Europa. Første generation blev også stemt i finalen ved kåringen i 2017, og anden generation fortsætter dermed, hvor den første slap.
De øvrige kandidater i finalen til Årets Bil i Europa 2024 er BMW 5-serien, BYD Seal, Kia EV9, Peugeot E-3008/3008, Renault Scenic og Volvo EX30. Toyota C-HR skiller sig ikke kun ud på designet fra de øvrige finalister. Det er samtidig også den eneste bil i finalefeltet, der er nået igennem nåleøjet uden at kunne fås som elbil.
Den 59 mand store jury har nu nogle måneder til at afgøre, hvem der skal løbe med titlen som Årets Bil i Europa 2024. Vinderen offentliggøres nemlig først til februar næste år i forbindelse med den internationale biludstilling i Geneve.
Toyota åbnede forleden for onlinereservation af den nye C-HR og offentliggjorde ved samme lejlighed en fra-pris på 357.990 kr. Den nye C-HR har premiere i Danmark til februar.