Toyota åbner for reservation af GR Yaris specialudgaver
25 January 2024
Umiddelbart inden starten går til sæsonens første rally i WRC-serien i Monte Carlo i Frankrig løfter Toyota nu sløret for to eksklusive specialudgaver af den helt nye GR Yaris. Bag specialudgaverne står bl.a. Toyotas motorsportsafdeling, TOYOTA GAZOO Racing, og teamets nykårede dobbelte rallyverdensmester, Kalle Rovanperä, og den otte-dobbelte tidligere rallyverdensmester, Sébastian Ogier, har bidraget med personlig input under udviklingen.
Det skinner tydeligt igennem både ud- og indvendigt i specialudgaverne, der har fået helt unikke kendetegn både designmæssigt og køreteknisk. Ligesom i den normale udgave af den helt nye GR Yaris er hver specialudgave udstyret med en drejeknap, hvor man kan vælge forskellige køreindstillinger. Grus- og bane-indstillingerne er i specialudgaverne dog omprogrammeret til at afspejle de to rallykøreres individuelle præferencer.
De særlige udgaver er blevet til som følge af, at bestyrelsesformand for Toyota Motor Corporation og master driver, Akio Toyoda, har ønsket at udtrykke sin dybeste respekt og taknemlighed over for de rallykørere, der fintuner Toyotas biler i motorsport, og til rallyteamet, arrangører af rally og rallyfans.
Flere forbedringer
Toyota løftede for nylig sløret for den almindelige udgave af den helt nye GR Yaris og fortalte om flere tekniske, designmæssige og konstruktive forbedringer af den i forvejen storroste, køreglade miniraket. Forbedringer, der skal sikre kommende ejere en endnu større køreoplevelse.
Den nye GR Yaris har bl.a. fået en ny og kraftigere trecylindret 1.6-liters turboladet benzinmotor med 280 hestekræfter og et drejningsmoment på 390 Nm, hvilket fastholder modellen som den produktionsmodel, der er udstyret med verdens mest kraftfulde trecylindrede motor nogensinde. Samme kraftfulde motor ligger i de to specialudgaver, der er udstyret med et seks-trins intelligent manuelt gear.
I specialudgaven med navnet GR Yaris Ogier Edition har den otte-dobbelte rallyverdensmester, Sébastian Ogier, hvis seneste VM-titler fra 2020 og 2021 er kommet i hus som kører for TOYOTA GAZOO Racing, præget køredynamikken gennem en helt personlig indstilling, der på den dedikerede drejeknap hedder "Seb".
Her benyttes de forreste og bageste Torsen-differentialer med begrænset spærredifferentiale og firehjulstræk til at fordele drejningsmomentet til bagakslen, så bagenden af bilen relativt let kan svinges ud. Det giver føreren en følelse af at være i ét med bilen og bidrager til endnu hurtigere tider.
Nye køreindstillinger
Man har også mulighed for at vælge køreindstillingen Morizo, der er udviklet af bestyrelsesformand og master driver Akio Toyoda med racing-navnet Morizo - deraf navnet på køreindstillingen. Han har benyttet sine oplevelser bag rattet på Toyotas rallybil til at kalibrere køreindstillingen, så man opnår en ensartet og stabil kørsel trods konstante skift mellem acceleration, delvis acceleration og nedbremsning.
Karosseriet på Ogier-specialudgaven af GR Yaris har en særlig mat stålgrå-lakering, 18" BBS-alufælge, et fransk flag for Ogiers hjemland på frontgrillen samt et særligt erindringsmærke for WRC-rallyserien på forskærmene. Mærkater fra TOYOTA GAZOO Racing pryder ligeledes både højre og venstre dør, mens et Ogier Edition-logo på bagklappen slår fast præcis, hvilken specialudgave der er tale om, hvis man skulle være i tvivl. Derudover er noget af det måske mest iøjnefaldende udvendigt på Ogier-specialudgaven en nydesignet kulfiber-bagspoiler og blå bremsekalibre.
Inde i kabinen er der også kælet for de unikke detaljer, som adskiller specialudgaven fra den normale udgave af GR Yaris. De optimale forbedringer fra den nye GR Yaris går naturligvis igen i Ogier-kabinen, hvor vigtige knapper som fx intercooler spray, VSC-OFF og havariblinklyset er placeret tættere på føreren, så man let kan nå dem, når man bruger en firepunkts H-sele. Siddepositionen og udsynet bag rattet er blevet bedre som følge af, at førersædet er sænket 25 mm, mens instrumentbordet er sænket 50 mm. Samtidig er kontrolpanelet vinklet 15 grader mere mod føreren.
En WRC-mindeplade med VM-titlerne fra 2020 og 2021 er monteret på instrumentpanelet foran passagersædet i ddddOgier-specialudgaven. Og som en hyldest til Ogiers hjemlands nationalfarver har man benyttet blå, grå og røde syninger til det sportslige læderrat. Det nye 12,3" digitale informationsdisplay foran føreren, hvor man kan vælge at få vist køreinformationer, har også fået flere visningsindstillinger dedikeret til både Ogier-specialudgaven og den anden Rovanperä-specialudgave.
Input fra rallyverdensmester
Netop Rovanperä-udgaven er udviklet med input fra Toyotas nykårede dobbelte rallyverdensmester, finske Kalle Rovanperä, og adskiller sig både visuelt og køredynamisk fra Ogier-udgaven. På drejeknappen til køreindstillinger kan man i den finske rallykørers specialudgave fx vælge en Donut-indstilling. Den er skabt specielt til den yngste WRC-rallyverdensmester nogensinde, da han er særlig dygtig til at drifte - køre sidelæns - og lave såkaldte donuts - lave hjulspin, mens man kører i cirkler.
Den nye Donut-køreindstilling kalibrerer bilen, så hovedparten af kræfterne sendes om til baghjulene, hvilket gør det lettere at køre sidelæns og lave donuts.
I tillæg til Donut-funktionen er det også muligt at vælge køreindstillingen Kalle. Her afspejles rallyverdensmesterens præferencer under kørslen med et bageste differentiale med konstant hastighed, og Torsen-differentialer foran og bagtil, der sørger for linære køreegenskaber, så bagenden af bilen kan svinges kraftfuldt ud, når bilen går ind i et sving, og samtidig gør det muligt at trække fronten fremad, når speederpedalen trædes hårdt ned på vej ud af svinget.
Rovanperä-specialudgaven kommer med en særlig trefarvet lakering udført af designeren bag Rovanperäs kørerhjelm. Samtidig pryder WRC-klistermærker på forskærmene, TOYOTA GAZOO Racing-mærker på dørene og bagkofangeren samt et Rovanperä Edition-skilt på bagklappen også den særlige GR Yaris-udgave.
Udover sorte 18" BBS-alufælge er Rovanperä-udgaven også udstyret med en markant variabel hækvinge i kulfiber samt et bageste differentialegear med konstant hastighed.
Nationalfarvede designdetaljer
I kabinen matcher designdetaljer som blå og grå syninger i rat, sæder, håndbremse og ved gearstangen den finske rallykørers hjemland på samme vis som de franske nationalfarvede detaljer i Ogier-udgaven. Og som i Ogier-udgaven er der ligeledes monteret en særlig mindeplade foran passagersædet i Rovanperä-udgaven - i dette tilfælde med VM-titlerne fra 2022 og 2023.
Toyota oplyser, at de to specialudgaver af GR Yaris bliver bygget i et stærkt begrænset antal, hvoraf to - en af hver - kommer til salg i Danmark. Toyota i Danmark forventer, at der bliver rift om de to biler, og åbner derfor allerede nu for muligheden for at skrive sig på venteliste på toyota.dk/ny-gr-yaris, hvis man er interesseret i en af de to specialudgaver. Ventelisten er åben frem til skuddagen 29. februar. Herefter vil to heldige danskere - valgt ved lodtrækning - blive kontaktet med buddet om at være en af de heldige købere af en GR Yaris-specialudgave.
Samtidig med åbningen af ventelisten har Toyota også åbnet for reservationer af den normale udgave af den helt nye GR Yaris, hvilket også foregår online samme sted som ventelisten.
Toyota forventer at være klar med priserne på GR Yaris specialudgaverne umiddelbart efter, at ventelisten lukker, og på den normale GR Yaris lidt senere. Man forpligter sig først til sin reservation, efter priserne er offentliggjort, og man har godkendt disse. Toyota leverer de første biler til kunder til sommer.