Toyota i Danmark fylder 60 år
02 October 2023
Otto Hee var med til at starte importen af Toyota i Danmark som det første land i Europa. Her står han foran den første Toyota-bil i Europa, en Toyota Crown De Luxe. Billedet er taget i 2013 i forbindelse med 50-års jubilæet
Danmark blev i 1963 det første land i Europa, hvor man kunne købe en Toyota. I dag 60 år senere kan Toyota fejre jubilæum med et imponerende eventyr i bagagen, der både har budt på introduktionen af ikoniske bilmodeller, opbygningen af et stærkt netværk af forhandlere med Danmarks bedste kundeservice 21 år i træk samt en position som et af Danmarks mest populære bilmærker.
Da de første knap 200 Toyota Crown De Luxe blev løftet af skibet fra Japan i Københavns Havn en sensommerdag i 1963, var de færreste klar over, at det samtidig var starten på et stort og succesfuldt eventyr. De driftige herrer og ejere af virksomheden Erla Autoimport, Walther Krohn og Otto Hee, havde set lyset med bilerne fra det eksotiske bilmærke fra Japan, der et par årtier senere havde overhalet alle andre etablerede mærker og blev kåret som Danmarks mest solgte bilmærke.
Indtoget på det danske marked for i dag 60 år siden var samtidig også første gang, at det overhovedet blev muligt at købe en Toyota i Europa. Og selv om det japanske bilmærke dengang var ukendt for de fleste, blev der alligevel indregistreret 184 Crown i det første års resterende måneder.
Det antal blev mangedoble allerede året efter, hvor der blev solgt knap 1.200 Toyota-biler. Et ganske pænt antal i betragtning af, at Crown hverken var en helt lille eller helt billig bil og blev betragtet som en mini-amerikaner.
Baklys, bundmåtter og el-sprinklerdyser
De første Toyota'er var dyrere end gennemsnittet af datidens biler, da de skulle sejles hele vejen fra Japan og blev pålagt told. Men fordi de var så pålidelige og kom med lækkert ekstraudstyr som baklys, bundmåtter og elektriske sprinklerdyser, blev de hurtigt et hit.
I 1968, fem år efter introduktionen på det danske marked, var Toyotas markedsandel steget til 1,9 procent, og i takt med introduktionen af flere modeller som bl.a. Corolla og Corona styrkede Toyota sin position på det danske marked. Da den økonomiske krise for alvor kradsede i 1970'erne og starten af 1980'erne, indskrænkede mange i bilbranchen forretningen for at vente på bedre tider. Men Otto Hee valgte i stedet at skrue endnu mere op.
Hovedkontoret i København og det tekniske center i Middelfart blev udvidet, og videreuddannelse og minutiøs skoling af alle forhandlere samt grundig markedsanalyse af både forhandlere og konkurrenter i hver enkelt by lagde grundstenene til et af Danmarks stærkeste netværk af forhandlere.
Mest solgte bilmærke
I 1985 blev Toyota det mest solgte bilmærke i Danmark - en position, som man ikke fraveg de følgende ti år. I rekordåret i midten af firserne trillede over 33.000 biler fra Toyota ud over kantstenen fra forhandlerne - en bedrift, som man ikke har overgået siden.
I 1999 overgik ejerskabet af Toyota i Danmark fra Otto Hee til Toyota Motor Europe, og i flere år efter og frem til sin død i 2014 sad Otto Hee i spidsen for Toyota Fonden, der den dag i dag stadig hvert år uddeler legater til bl.a. kultur og velgørende formål. Helt i tråd med den generelle Toyota-ånd.
Mennesket og dermed kunden er nemlig konstant i centrum hos Toyota. Kundeservicen har gennem alle årene derfor også altid været helt i top. Så da FDM og Loyalty Group første gang begyndte at måle kundernes tilfredshed i bilbranchen i 2003 gennem den årlige Autoindex-undersøgelse, placerede Toyota sig foran alle andre på kundernes tilfredshed med forhandleren og med værkstedet. Den topposition har Toyota indtaget hvert eneste år lige siden - i alt 21 år i træk.
Fra bilproducent til mobilitetskoncern
Toyota har udviklet sig betydeligt gennem de mange årtier på det danske marked, ligesom markedet ligeledes har udviklet sig i samme periode. Nye produkter og nye teknologier er kommet til, og Toyotas transformation fra bilproducent til mobilitetskoncern har nu været i fuld gang i flere år. Målet er at sikre mobilitet for alle, samt at koncernen på verdensplan er CO2-neutral fra produkter, produktion og i alle forsyningsled senest i 2050 - og allerede i 2040 i Europa.
Introduktionen af verdens første serieproducerede hybridbil, Prius, der blev lanceret i 1997 og nogle år senere i Danmark, står som en af de helt store særlige teknologiske milepæle i historien. I 2015 introducerede Toyota verdens første dedikerede brintbil, Mirai, der betyder fremtid på japansk. Her var Danmark blandt de fem første lande i verden, der introducerede den opsigtsvækkende brintbil.
Siden er adskillige andre hybrid-, plug-in hybrid-, el- og brintkøretøjer kommet til, og Toyota rundede for nylig 24 millioner solgte af den slags på verdensplan, hvilket har medvirket til en reduktion på over 150 mio. tons CO2 svarende til udledningen fra hele Danmarks befolkning i over to år.
Det, der begyndte med knap 200 biler på havnen i København i 1963, har i dag 60 år senere udviklet sig til et af de mest populære bilmærker i Danmark. Samlet set er der trillet små 800.000 Toyota'er ud fra de danske forhandlere. Heraf kører 260.000 stadig rundt på de danske veje.
Toyota er olympisk og paralympisk global mobilitetspartner og støtter bl.a. danske eliteatleter gennem Team Toyota, der består af Emma Aastrand Jørgensen, Daniel Wagner, Lisa Kjær Gjessing, Peter Rosenmeier, Emilie Beckmann og Sebastian Fini Carstensen.