Toyota runder 300 mio. producerede biler
07 November 2023
Toyota Yaris på fabrikken i Valenciennes i Frankrig.
Verdens største mobilitetskoncern, Toyota, har netop rundet 300 millioner producerede biler samlet set, siden første bil rullede af samlebåndet i Japan i 1935. Det er især modellen Corolla, der har skabt grundlaget for det imponerende produktionstal. Med over 53 millioner solgte eksemplarer er det i dag verdens mest populære bilmodel.
Toyotas Motomachi-fabrik i Japan.
Toyota Model AA fra 1936 var den første personbil fra Toyota.
Det er nok usandsynligt, at grundlæggeren af Toyota Motor Corporation, Kiichiro Toyoda, der i 1935 udvidede produktionen af vævemaskiner til også at omfatte automobiler, havde regnet med, at virksomheden 88 år og to måneder senere rundede hele 300 millioner producerede biler.
Ikke destomindre er det nu virkeligheden. Eventyret, der begyndte med ladvognen Toyota G1 i 1935 og personbilen Toyota Model AA i 1936, har udviklet sig til hundredvis af forskellige bilmodeller og altså ved udgangen af september i år milepælen på 300 millioner producerede biler totalt.
Hovedparten af de mange biler er produceret i hjemlandet Japan - mere nøjagtigt 180,52 millioner, svarende til godt 60 procent af alle producerede biler fra Toyota-koncernen. De øvrige små 40 procent - eller knap 120 millioner biler - er produceret uden for Japans grænser. Denne andel er stigende, da Toyota de senere år i højere og højere grad har lagt produktionsfaciliteterne så tæt som muligt på, hvor bilerne i sidste ende skal sælges.
Det er gjort bl.a. for at mindske klimabelastningen mest muligt og betyder, at Toyota i dag har fire store bilfabrikker i Europa samt både designcenter, udviklingsafdeling, produktion af motorer og batteriproduktion i Europa. Over 80 procent af de biler, der i dag sælges i Europa, bliver også produceret her.
Verdens mest populære bilmodel
Særligt én model har om nogen skabt fundamentet for det imponerende produktionstal. Det er verdens mest populære bilmodel, Toyota Corolla, der siden introduktionen i 1966 og frem til og med september i år er solgt i 53,399 millioner eksemplarer. Det kan ingen anden bilmodel hamle op med.
Salget af biler fra Toyota-koncernen er steget betydeligt de seneste årtier. Det har medført, at mobilitetsgiganten i flere år i træk nu har kunnet kalde sig for verdens største. I sit netop offentliggjorte halvårsregnskab forventer Toyota at øge produktionen til over 11 mio. biler i indeværende regnskabsår, hvilket i så fald vil være historisk.
"Jeg vil gerne udtrykke min dybeste taknemlighed til enhver kunde, der har valgt en Toyota gennem tiden, og til enhver medarbejder, der har været med til at bygge hver eneste bil med hjerte og sjæl, såvel som til de leverandører og forhandlere, der har leveret dem med omhu, og til alle vores øvrige interessenter," siger Koji Sato, der er øverste chef for Toyota Motor Corporation.
Han peger på, at det ikke altid har været lige let at navigere i en omskiftelig verden med udfordringer som bl.a. økonomiske kriser, naturkatastrofer og pandemi.
"Alle medarbejdere har overvundet utallige udfordringer. Alene de seneste år har vi set naturkatastrofer som fx det store jordskælv i Japan og uforudsigelige begivenheder som brande eller COVID-19-pandemien og chipmangel. Hver gang vi stod over for en ny udfordring, der påvirkede produktionen af biler, arbejdede alle sammen om at genoprette eller tilpasse produktionen. Det glemmer vi aldrig," lyder det fra Koji Sato.
Danmark blev i 1963 det første land i Europa, hvor man kun købe en Toyota. Her 60 år senere er der trillet knap 800.000 biler ud fra de danske Toyota-forhandlere. Heraf kører 260.000 stadig rundt på de danske veje.
Toyota-fabrikken i England.
Toyotas Koromo-fabrik i 1938.
Toyotas Takaoka-fabrik i Japan.
Toyota Yaris på fabrikken i Valenciennes i Frankrig.
Verdens mest populære bilmodel, Toyota Corolla, blev introduceret i 1966.
Toyota Yaris Cross på fabrikken i Valenciennes i Frankrig.